علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟
سرخط خبرها

بوی فاضلاب، رنج قدیمی محله | ضرب‌الاجل ۱۵ روزه فرماندار برای حل معضل ساکنان پنجتن مشهد

  • کد خبر: ۲۱۴۸۵۱
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
بوی فاضلاب، رنج قدیمی محله | ضرب‌الاجل ۱۵ روزه فرماندار برای حل معضل ساکنان پنجتن مشهد
فرماندار مشهد برای حل معضل ساکنان پنجتن مهلت ۱۵ روزه داد.

به گزارش شهرآرانیوز شنیده شدن صدای مردم در بیان مشکلات و دغدغه‌هایی که دارند یکی از مطالباتی است که در بسیاری از درخواست‌های مردمی مطرح می‌شود. برگزاری جلسه‌های مردمی مدیران با مردم، میز خدمت در مساجد مناطق مختلف مشهد و برگزاری تریبون‌های آزاد در محله‌های مشهد از جمله برنامه‌هایی است که از سوی فرمانداری در حال برگزاری است.

در همین راستا ساکنان محله پنجتن در مسجد آیت‌ا... فقیه سبزواری پس از اقامه نماز جماعت در دیدار صمیمی و چهره‌به‌چهره با فرماندار مشهد به بیان گلایه‌ها و مشکلاتی پرداختند که برخی از آن‌ها به یک مطالبه چهل‌ساله تبدیل شده بود.

موضوع تجاری‌موقت‌ها و مشکلات کسبه برای پرداخت اجاره‌های سنگین، زمین‌های بایر و رها شده‌ای که محلی برای انواع بزهکاری‌ها شده است، درخواست رسیدگی به بوی نامطبوع فاضلاب در این منطقه، کمبود ون و مشکلات متعدد ساکنان در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی و درخواست برای ارتباط بیشتر مدیران با ساکنان مناطق کم‌برخوردار از مهم‌ترین این گلایه‌ها و درخواست‌ها بود که در ادامه این گزارش پاسخ فرماندار مشهد به این درخواست‌ها را می‌خوانید.

تجاری‌موقت، مشکل جدی کسبه

یکی از کسبه به بیان گلایه‌ای می‌پردازد که مشکل اغلب کاسبان این منطقه شده است. او می‌گوید: در سال‌۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ برای تجاری‌موقت مبلغی بین ۷ تا ۱۰‌میلیون تومان به شهرداری باید پرداخت می‌کردیم. در سال ۱۴۰۲ این رقم به بیش از ۲۵‌میلیون تا ۳۰‌میلیون تومان رسید. با این مبلغ سنگین و شرایط رکود بازار امکان پرداخت نداریم.

همچنین تا سال گذشته برای رقم‌های پایین‌تر مغازه هیچ کاسبی را پلمب نمی‌کردند، اما شهرداری امسال مغازه‌ها را پلمب می‌کند. رقم اجاره هم متناسب با ملک در سال‌۱۴۰۲ محاسبه شده است در حالی‌که ما از سال‌ها پیش آن را اجاره کرده‌ایم. درخواست فسخ این قانون یا حداقل موافقت با تقسیط شدن پرداخت را داریم.

فرماندار مشهد در پاسخ به مشکل عمده‌ای که کسبه این محله دارند، با بیان اینکه در موضوع تجاری دائم و موقت زمانی در شهرداری خطایی صورت گرفته و یک اقدام غیر قانونی بوده است، اظهار می‌کند: مصوبه، آن زمان این بود که تجاری‌موقت انجام شود. حدود ۳۰‌هزار نفر تجاری‌موقت را گرفته بودند و خیلی‌ها هم دوست نداشتند تجاری دائم کنند، چون بعضی از خانواده‌ها اجاره داده بودند. کسی که مالک مغازه بود بضاعت پرداخت را نداشت.

بوی فاضلاب؛ رنج قدیمی محله

تجاری دائم تعطیل نشده است

محسن داوری در ادامه بیان می‌کند: ما روند تجاری دائم را تعطیل نکردیم، اما آن‌هایی که تجاری موقت داشتند و متقاضی بودند که همچنان تجاری موقت داشته باشند قانون را بررسی کردیم و اجازه دادیم تجاری‌موقت ادامه پیدا کند. مبلغی که می‌گویند اضافه شده است بر اساس شرایط قانونی کسی است که می‌خواهد تجاری دائم بگیرد. در این راستا این شرط مطرح است که باید هزینه اجاره را بپردازد. مبلغ زیاد است، اما قانونی است. درخواستی به شورای اسلامی‌شهر داده شده است که ۳۵‌درصد آن را تخفیف بدهند، امیدواریم که این مسئله در شورا تصویب بشود.

وی ادامه می‌دهد: برای تقسیط هم مصوبه شورا رسیده است و تأیید کرده‌ایم. کسانی که اکنون مراجعه می‌کنند می‌توانند ۲۰‌درصد را نقد و بقیه را در ۳۶‌ماه قسطی پرداخت کنند. در مورد پلمب هم به برکت ایام شعبانیه و روز‌هایی که در آن هستیم و اینکه پایان سال است این درخواست را با شهرداری مطرح می‌کنیم که پلمب نکند و فرصتی داده شود که کسبه اقدامات قانونی را انجام بدهند.

رصد جدی سلاح‌های غیرمجاز

موضوع امنیت کم و حوادثی که در این منطقه اتفاق می‌افتد، مسئله‌ای است که یکی دیگر از ساکنان این محله بیان می‌کند و می‌گوید: شاهد حوادثی هستیم که با استفاده از سلاح در این منطقه اتفاق می‌افتد. درخواست رسیدگی بیشتر داریم.
فرماندار مشهد با تأکید بر اینکه موضوع امنیت و مسئله سلاح‌های غیرمجاز با جدیت در شورای تأمین در حال رسیدگی است، می‌گوید: در این ارتباط چند طرح ویژه داریم. قطعا این وظیفه ماست که با جدیت این موضوع را پیگیری کنیم.

بوی فاضلاب؛ رنج قدیمی محله

مردم بی‌واسطه مشکلات خود را بگویند

درخواست برای رسیدگی بیشتر مدیران به مشکلات مردم در این منطقه و توجه بیشتر به موضوع حجاب و عفاف درخواست دیگری است که از سوی یکی دیگر از ساکنان این محله مطرح شد.
محسن داوری در پاسخ به درخواست‌های این شهروند به بیان اولویت کاری در فرمانداری می‌پردازد و می‌گوید: حفظ سرمایه اجتماعی که مردم هستند، سبب ایجاد اعتماد بین مردم و مدیران است. قطعا ارتباط بی‌واسطه و چهره‌به‌چهره با مردم در دستور کار ما‌ست.

ما تلاش می‌کنیم اعتماد را ایجاد کنیم و با سه روش با مردم گفتگو کردیم. در طرح شهید اصلانی محله به محله مشکلات و مسائل را شناسایی و اولویت‌بندی می‌کنیم. هر هفته یک جلسه در فرمانداری تشکیل می‌شود و با حضور مدیران برای حل مشکلات رصد شده، زمان‌بندی تعیین می‌شود و پس از حل مشکلات مجدد در مسجد محله حاضر می‌شویم و به شهروندان اعلام می‌کنیم که تاکنون چه مسائلی حل شده است.

احصای ۴۳۰ چالش مردمی در جلسات مردمی

داوری در ادامه می‌افزاید: تاکنون ۴۳۰‌مسئله از مردم را در شهرستان مشهد احصا کرده‌ایم که ۶۰‌درصد اجرایی شده است و بقیه هم درحال اجرا‌ست. در این حوزه در ۳۷‌مسجد فقط در قالب این طرح حضور داشتیم. علاوه بر این سه‌شنبه هفته‌در‌میان، میز خدمت در مساجد برگزار می‌شود که با معاونان فرمانداری و مدیران دستگاه‌های خدمت‌رسان حاضر می‌شویم و مردم چهره‌به‌چهره درخواست‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در شیوه سوم نیز در جلسه‌های مردمی دوشنبه‌ها در محل فرمانداری مشهد میزبان همه شهروندان در شهرستان مشهد هستیم که پاسخ‌گوی مشکلاتشان باشیم. از این رو همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفته‌ایم که در قالب‌های مختلف در خدمت مردم باشیم.

فرماندار مشهد درباره موضوع مطرح شده درباره رسیدگی به وضعیت حجاب و عفاف نیز اظهار می‌کند: به شیوه‌های مختلف در حال رسیدگی هستیم. سه‌شنبه‌درمیان شورای تأمین داریم یا در قرارگاه حجاب و عفاف در حال رسیدگی به این موضوع هستیم.

بوی فاضلاب؛ رنج قدیمی محله

رسیدگی به بوی نامطبوع فاضلاب در محله

یکی دیگر از ساکنان این محله موضوع گلایه خود را بوی نامطبوع در این منطقه مطرح می‌کند و می‌گوید: به دلیل لوله‌گذاری اشتباه، فاضلاب به سمت پرکندآباد می‌رود. به خصوص در تابستان بوی بسیار بدی را باید تحمل کنیم. در این سال‌ها که پیگیری کرده‌ایم هیچ کس پاسخ‌گو نبوده است.

فرماندار با بیان اینکه این مسئله را به معاون عمرانی فرمانداری ارجاع می‌دهیم، اظهار می‌کند: در یک بازه زمانی پانزده روزه بهداشت و شهرداری باید به آن رسیدگی کنند. آب سطحی که بو ندارد بنابراین فاضلاب است. اگر خانواده‌ای فاضلاب در این مسیر می‌ریزد باید قاطع با آن برخورد کنند. پانزده روز دیگر بازدید می‌کنم که حتما این اتفاق افتاده باشد.

درخواست ون برای تسهیل در رفت‌و‌آمد

مشکلات حمل‌و‌نقل در این محله از دیگر مسائلی است که شهروند دیگری مطرح می‌کند و می‌گوید: درخواست ون داریم. با توجه به جمعیت این منطقه این میزان اتوبوس و یک ون پاسخ‌گو نیست.
فرماندار در پاسخ به درخواست این شهروند اظهار کرد: موضوع حمل‌و‌نقل از جمله مشکلاتی است که پیگیر هستیم. به محض اینکه اتوبوس و ون تحویل داده شود در اختیار مردم می‌گذاریم.

زمین‌های بایر بستری برای بزهکاران

مسئله زمین‌های بایر یکی دیگر از دغدغه‌های جدی است که از سوی یکی از اعضای شورای اجتماعی این محله بیان می‌شود، نوروزی می‌گوید: چهل‌سال است که با این معضل درگیر هستیم. با اینکه این مشکل را با مسئولان زیادی مطرح کرده‌ایم این زمین‌ها شرایطی برای انواع بزهکاری‌ها را فراهم کرده اند، بنابراین درخواست پیگیری داریم.

فرماندار در پاسخ به این مسئله با بیان اینکه، چون این زمین‌ها مالک دارد، بلاتکلیف مانده است، اظهار می‌کند: مالکان این زمین‌ها باید مراجعه کنند و با پرداخت حق و حقوق شهرداری، الحاق صورت بگیرد تا امکان ایجاد خیابان و مراکز خدمت‌رسان فراهم شود. در قانون درصدی به شهرداری داده می‌شود و در ازای آن شهرداری دستگاه‌های خدماتی و بهداشت و خیابان و... را تأمین می‌کند. اما مالکان این زمین‌ها حق و حقوق شهرداری را نمی‌دهند که این اتفاق بیفتد.

جمع‌بندی مهم‌ترین درخواست‌های ساکنان

فرماندار مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا در جمع‌بندی مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی ساکنان این محله، می‌گوید: بیشترین مطالبه مردم تجاری‌موقت بود. در یک زمانی شورای شهر تخلفی بر اساس فشار مردمی انجام داده است که درخواست تجاری داشته‌اند. قانونی را به شورا برده‌اند و مصوب شده است. تجاری موقت داده شده و حالا برای این افراد تبدیل به یک حق شده است. قانون منع کرده است، اما مشکل را با قانون دیگری حل کردیم.

این کسبه می‌خواهند تجاری دائم بگیرند و می‌توانند بر اساس طرح تفصیلی جدید این کار را انجام بدهند، اما می‌گویند مبلغ زیاد است، چون به نرخ امروز محاسبه می‌شود و به تاریخ قبل نمی‌توان محاسبه کرد، خلاف قانون است. باید بررسی کنیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
داوری می‌افزاید: حمایت مالی در این زمینه نمی‌توانیم انجام بدهیم فقط از طریق قانون می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم، اما اینکه بخواهند با قیمت سال‌های قبل محاسبه شود امکان‌پذیر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->